Het ziet ernaar uit dat velen van ons gedurende een langere periode vanuit huis gaan werken. 3 tips die een open werkklimaat helpen.
1.) Wees mild in je oordeel.
Communicatie bestaat voor een belangrijk deel uit non-verbale signalen. Deze ga je misschien wel 3 weken missen van elkaar. Realiseer je dat je gemakkelijk de ander verkeerd begrijpt. Vraag door, check je aannames expliciet, door wat gezegd is in je eigen woorden te herhalen en vraag of dit klopt. Oordeel niet te snel.
Accepteer dat communicatie op afstand meer tijd kost dan normaal. En realiseer je dat alsnog, de communicatie minder effectief is dan normaal.
2.) Deel successen en zorgen.
Complimenten zijn de smeerolie van samenwerking. Om op afstand een prettige werkrelatie te onderhouden is aandacht voor successen nog belangrijker dan gewoonlijk. Doe dit bewust. Dit kan via e-mail, telefoon of web conferenties zoals skype voor berdrijven. Van deze drie geeft de laatste de grootste mogelijkheid tot interactie. De laatste optie is vaak effectiever en geeft minder kans op misverstanden.
3.) Zorg voor interactie.
Je mist de dagelijkse energie boosts die gepaard gaan met korte interactie. De koffieautomaatpraatjes lijken triviaal maar zijn voor ons gevoel van welbevinden en gezien voelen belangrijk. Let erop dat je ofwel door telefoongesprekken met collega’s ofwel met anderen personen niet vereenzaamt. Maak tijd voor ‘small talk’ aan het begin of einde van het werk gerelateerde gesprek.
Je kunt ook een app groep met collega’s instellen waar, op een vast moment van de dag, ludieke, persoonlijke ervaringen van de dag gedeeld worden.
Deze nieuwe werkelijkheid is voor iedereen ongetwijfeld even wennen. Succes!