Arbeidsconflict tijdens ziekte
Of ziek door arbeidsconflict?
Helaas komt het veel voor dat een conflict in een werksituatie zodanig oploopt dat een werknemer er ziek van wordt: Ziek door arbeidsconflict. Wat een arbeidsconflict vaak lastig maakt voor de betrokkenen is dat één van de betrokken partijen vaak geen conflict ervaart. Dit is pijnlijk voor de partij die last heeft van een nalaten of gedragingen van de ander.
Bovendien is het in sommige situaties niet eenvoudig de oorzaak van de ziekte te benoemen. Is een werknemer ziek door arbeidsconflict? Of is er sprake van een arbeidsconflict tijdens ziekte? Dit is regelmatig onderwerp van discussie tussen werkgever en werknemer.
Arbeidsconflict tijdens ziekte
Vaak loopt de communicatie in de werksituatie niet goed bij een arbeidsconflict tijdens ziekte. Ongeacht ziekte is een situatie waarbij een van de betrokkenen problemen ervaart in de communicatie een urgente reden om met elkaar in gesprek te gaan.
Eerste prioriteit is nagaan of betrokkenen elkaars behoeften daadwerkelijk kennen en kunnen benoemen, ofwel om een conflictsituatie te voorkomen ofwel om een bestaande situatie te de-escaleren.
Ontslag tijdens ziekte mogelijk?
Ontslag bij ziekte of ontslag tijdens ziekte is in Nederland niet zomaar mogelijk. Dit maakt dat het ook voor werkgevers van groot belang is dat betrokkenen werken aan een goede verstandhouding c.q. communicatie. Juist door verminderde communicatie wordt door de werkgever soms gedacht aan ontslag bij een langdurig zieke werknemer.
De werkgever weet dat ontslag tijdens ziekte of ontslag bij ziekte niet zomaar kan en dat maakt dat de situatie voor de werkgever een hoofdbreker kan worden. Hoe los je immers een conflict op als praten lastig gaat?
Ontslag tijdens ziekte of ontslag bij ziekte is daarnaast vaak een angst voor de werknemer die daar flinke stress door ervaart hetgeen het genezingsproces kan vertragen. Daardoor is het essentieel om, indien de bedrijfsarts het mogelijk acht dat de ziekteverschijnselen (voor een deel) zijn ontstaan door een arbeidsconflict, te werken aan de relatie en de communicatie. Dit is vaak een grote stap voor de werknemer die van mening is dat hij ziek door arbeidsconflict is.
De stap naar een eerste bemiddelingsgesprek is voor een werknemer vaak een hele moeilijke. Eenmaal gestart wordt ervaren dat de inspanning loont. De bedrijfsarts gaat na of het voor een werknemer mogelijk is om deel te nemen aan een begeleid gezamenlijk gesprek.
Een professionele onafhankelijke derde die een dergelijke gesprek leidt, geeft veiligheid en helpt bij het voeren van het gesprek. Deze derde, de mediator, helpt bij het vinden van een gezamenlijk gedragen oplossing. De gesprekken zullen gaan over behoeften aan beide kanten.
De gesprekken zijn bovendien toekomstgericht. Dus vanaf het punt waar de betrokkenen nu staan, hoe kunnen allen verder? Wat is daarvoor nodig?
Maljaars Mediation
Mediation vindt plaats op basis van een aantal voorwaarden zoals vertrouwelijkheid van de gesprekken en vrijwillige deelname. Deze voorwaarden waarborgen een veilig gesprek hetgeen nodig is om open te spreken over wat men nodig heeft in de ontstane situatie.
De interventies van de mediator zijn gericht op aspecten van de relatie die vaak niet meer aan de orde komen als goede communicatie vermindert. De oplossingen die gekozen worden in mediation zijn van betrokkenen samen. Betrokkenen gaan zelf over de opties en mogelijkheden.
Indien de betrokkenen allen concluderen dat met elkaar doorgaan niet tot de mogelijkheden behoord kan bijvoorbeeld ook worden gesproken over de voorwaarden van beëindiging. Dit valt uiteraard binnen de vertrouwelijkheid van het mediation traject. Een mediation traject biedt echter veelal gerede kansen voor een nieuwe start en een verbeterde samenwerking.
Ervaar het zelf en neem vrijblijvend contact op.
Hulp nodig bij een conflict?
Vul voor een telefonische kennismaking onderstaand formulier in of bel (06) 41 43 55 55.
Madzy begeleidt de gesprekken strak, onpartijdig, ze is praktisch ingesteld en creëert een prettige sfeer.
Werkt inzicht vergrotend en de gesprekken boden grond voor verdere ontwikkeling van het onderlinge vertrouwen. De lucht is geklaard.
Prettig, kundig, houdt overzicht: Madzy Maljaars biedt een prettige setting om met elkaar in gesprek te gaan als het even moeilijk loopt.