Welke rechten heb je als werknemers bij een arbeidsconflict?
De werknemer voelt zichzelf in een arbeidsconflict vaak de underdog tegen een grote sterke werkgever. Vaak blijft onderbelicht dat de werkgever bij ziekmelding van een werknemer door een arbeidsconflict een grote mate van afhankelijkheid ten aanzien van de werknemer ervaart.
Omdat de werknemer zichzelf vaak geplaatst ziet tegenover een machtig bolwerk of organisatie is het essentieel in gesprek ook te vragen hoe de situatie voor de leidinggevende, directeur of bestuurder is. De andere kant van het verhaal behoeft aandacht. Zo heeft een leidinggevende vaak ook te maken met het afleggen van verantwoording aan de meerdere, de directie of het bestuur. Natuurlijk speelt de eigen persoonlijkheid van alle betrokkenen mee, met de daarbij horende drijfveren en ingebakken denkbeelden en reacties.
Voor de werknemer gaat een arbeidsconflict vaak gepaard met onzekerheid over de toekomst en onmacht ten aanzien van de in de ogen van de werknemer sterke werkgever. Ook gevoelens van afhankelijkheid en zich niet gehoord en gezien voelen, spelen regelmatig mee.
Het kan gemakkelijk gebeuren. Net als alle relaties kan de relatie werknemer-werkgever verstoord raken. Mensen kunnen uit elkaar groeien, elkaar niet goed begrijpen doordat ze vanuit andere gezichtspunten en drijfveren situaties bezien of gewoonweg op enig moment een ander belang hebben.
Rechten en plichten bij arbeidsconflict
In alle fases van de relatie werkgever-werknemer geniet de werknemer rechten. Op deze rechten kan de werknemer zich tijdens een arbeidsconflict beroepen. In het algemeen zal bij een goede verstandhouding een (tijdelijke) lastige situatie niet zomaar escaleren tot een conflict. Regelmatig is het ook een opeenstapeling van omstandigheden, waarbij ook de invloed van privé omstandigheden grote invloed kunnen hebben, die maken dat een situatie escaleert.
Indien de verstandhouding verslechtert, wordt de bereidheid elkaars belangen te zien en eraan tegemoet te komen minder groot. Ook wordt het moeilijker hetgeen de ander zegt en doet positief te interpreteren.
Een arbeidsmediator helpt om samen tot oplossingen te komen in een heel eenvoudige en laagdrempelige setting. De sleutel ligt in begrip krijgen voor elkaars visie/reactie. Daarbij gaat het niet om gelijk of ongelijk hebben.
Mediation werkt.
Bent u opzoek naar een mediator dan help ik u graag verder. Vul het contactformulier in en dan neem ik geheel vrijblijvend contact met u op.