Tips voor conflictoplossing tijdens vergaderingen
Een effectieve discussie voeren is niet altijd even makkelijk en een oplopende discussie wordt vaker onplezierig dan nuttig ervaren. In een discussie zijn we geneigd vooral met het presenteren van onze eigen visie en standpunt bezig te zijn. Als we gezamenlijk de insteek hebben om elkaar te begrijpen en elkaar standpunten te verkennen nemen we al grote stappen in het effectief voeren van een discussie.
Omgaan met kritiek en misverstanden tijdens een vergadering
Naast bovengenoemde mindset zijn er ook nog drie andere punten die helpen bij het voorkomen van een oplopende discussie tijdens een vergadering en het gesprek effectiever en opener te laten verlopen.
- Zie een verwijt of geïrriteerdheid als – verkapte – uiting van een zorg van de ander en niet meteen als een persoonlijke aanval. Waar maakt de ander zich zorgen om? Wat wil deze persoon behouden of waarmaken? Door dit te doen blijf je weg van emoties en zal je de situatie objectief kunnen blijven beoordelen.
- Reageer niet meteen. We denken elkaar wel te begrijpen. Terwijl, wat weten we nou werkelijk van elkaar? Luister, vat samen wat je hebt gehoord, vraag door en luister opnieuw. Hierdoor zal jij de standpunten van de ander beter begrijpen wat de discussie effectiever laat verlopen.
- Discussieer met een professionele taal, toon en houding. Dit omvat meer dan rustig blijven. Zo moet je van jezelf weten wanneer je het moeilijk vindt om echt te blijven luisteren en wanneer je afhaakt.
Begeleiding bij professionele conflicten op de werkvloer
En als er geen ruimte is voor een effectieve discussie (je doet uit hoofde van je taak of verantwoordelijkheid een mededeling) dan is het nuttig de zorgen die leven te bespreken. Desnoods op een later tijdstip. Het valt niet mee in the heat of the moment en vooral niet als er verschillende belangen zijn. Steeds vaker word ik gevraagd aan te schuiven ter ondersteuning van een (vakgroep)vergadering als onafhankelijke derde. Bent u opzoek naar iemand die u kan begeleiden op het gebied van professionele conflicten? dan kom ik graag met u in contact. Madzy Maljaars-Hendrikse MfN registermediator"