Elke organisatie een interne mediator.
Goede samenwerking is het kapitaal van een organisatie. Een organisatie is immers een groep mensen die samen werken aan het bereiken van een bepaald doel.
Samenwerken is niet altijd makkelijk.
Samenwerken vergt inzet van alle betrokkenen. Als men in een organisatie werkt, hoort daar de inspanning bij om samen te werken. Dat kan een organisatie van elke medewerker vragen, ook indien de samenwerking stroef of niet makkelijk verloopt. Samenwerking en de verantwoordelijkheid dat de samenwerking professioneel verloopt is onderdeel van je opdracht. Een open werkklimaat geef je met elkaar vorm.
Er zijn collega’s waarmee het contact als vanzelf loopt. Een pittige inhoudelijke discussie leidt dan tot een betere inhoudelijke uitkomst in plaats van een geëscaleerde situatie. Met andere collega’s is het harder werken of soms zelfs heel hard werken om de relatie open en effectief te houden. Bijvoorbeeld omdat je de wereld anders beleeft, of omdat je een ander belang hebt. Iedereen die op de een of andere manier afhankelijk is van anderen, kan in een situatie verzeild raken waarin ergernissen en irritaties opspelen. Dan is het belangrijk om het gesprek te blijven opzoeken en met elkaar een manier vinden waarbij professionele samenwerking kan blijven plaatsvinden, zodat een open werkklimaat mogelijk blijft.
Interne mediator
Om een open werkklimaat te helpen borgen geven sommige organisaties hun medewerkers laagdrempelige toegang tot een mediator, zoals Erasmus MC, Rabobank, Philips, ABN AMRO, enkele gemeenten en het Rijk. Een interne mediator geeft werknemers een mogelijkheid om samenwerkingskwesties op te lossen en te voorkomen. Een interne mediator gedraagt zich als een neutrale en onafhankelijke externe conflictprofessional, maar dan in huis. Er hoeven geen facturen gestuurd te worden, wat maakt dat elke werknemer zelf en geheel vertrouwelijk in gesprek kan gaan. Ook kan men 1 op 1 in vertrouwen sparren over een situatie. Dit maakt dat er in een vroeg stadium oplossingsgericht kan worden geacteerd.
Het instellen van een interne mediator is een uiting dat een organisatie gelooft in het eigen de-escalerende vermogen van zijn medewerkers. Het geeft ook aan dat een organisatie onderkent dat effectieve samenwerking grote invloed heeft op het werkplezier en het werkvermogen van de medewerkers, maar ook dat het niet altijd even makkelijk is. Het in huis hebben van een interne mediator is dus zowel een uiting van respect voor de medewerkers als van goede zorg voor de medewerkers.
Een interne mediator doet veel meer dan mediation gesprekken begeleiden. Allereerst wordt door de aanwezigheid de drempel verlaagd om in actie te komen, hetgeen als effect heeft dat samenwerkingskwesties in een eerder stadium worden opgelost. Ook het geven van trainingen, de mogelijkheid een samenwerkingskwestie te bespreken in vertrouwelijkheid en de continue aanwezigheid van een getrainde gespreksbegeleider zijn winstpunten door het preventieve effect. Een interne mediator begeleidt ook gesprekken die niet de kwalificatie van mediation dragen, maar waarbij het hebben van een onafhankelijke gespreksleiding wel erg nuttig is om tot oplossingen te komen.
Kosten
Ik hoor u denken. Dat kost geld. Bekend is dat samenwerkingsconflicten een grote onderbelichte kostenpost van een organisatie zijn. Een kostenpost waar nog heel veel op te besparen valt. Uit een onderzoek uit 2007[1] bleek al dat in samenwerkingskwesties de harde/meetbare kosten per kwestie gemiddeld € 40.000,- bedragen. Dan gaat het nog niet eens over neveneffecten zoals verminderd werkplezier, werkvermogen en minder energie door spanningen op de werkvloer en gemiste innovatiekansen. Dergelijke effecten zijn moeilijk te meten, maar zijn wel degelijk aan de orde wanneer een relatie verslechtert. Dit betekent dat een interne mediator reeds kostenbesparend werkt als deze slechts enkele kwesties per jaar zou helpen oplossen.
Conclusie
Een conflict of moeilijke situatie kan een ieder overkomen en zulke situaties zullen altijd kunnen ontstaan waar mensen samenwerken. Een organisatie die daar actief op inspeelt toont respect en aandacht voor zijn medewerkers. Ik gun elke medewerker toegang tot een interne mediator.
Wat kost een arbeidsconflict?, M. Euwema e.a. Forum voor Conflictmanagement SDU 2007/01. Aannemelijk is dat dit bedrag anno 2020 hoger uitvalt.
Hebt u een situatie waarvoor u een mediator nodig hebt of bent u opzoek naar een vaste mediator dan kom ik graag met u in contact.