Een effectieve aanpak voor teamdynamiek en conflictsituaties
In dit artikel besteden we aandacht aan hoe een teambegeleiding opgebouwd kan zijn. ‘Kan zijn’, want het is steeds maatwerk en de behoeften van het team of de groep zijn altijd leidend.
Aanleiding voor teambegeleiding
Vaak wordt contact opgenomen door een HR adviseur of een leidinggevende van de afdeling of het bedrijf die ervaart dat er in het team spanningen of conflicten spelen. Nuttig is dan ook meteen om de structuur te bespreken waarbinnen het Team werkt. Onderlinge spanningen kunnen gemakkelijk ontstaan indien de taken en functies bijvoorbeeld onduidelijk zijn. Zodra bij het eerste verkennend gesprek de wens zich lijkt te richten op herijken van de samenwerking is het goed om te realiseren dat de groep zelf graag een aandeel heeft in waar de gesprekken over gaan. Ze zijn zelf expert van de situatie.
Belangrijk vraag voor de intake van teambegeleiding
Een belangrijke vraag in het intake proces is: Ga je met alle betrokkenen een intakegesprek voeren of niet? Dat hangt wat mij betreft hoofdzakelijk van 2 punten af:
1.) Groepsgrootte. Bij een grotere groep (12 +) is een individueel kennismakingsgesprek kostbaar. Dan zou je kunnen bekijken of betrokkenen (als er echt een wens is vooraf kennis te maken) in tweetallen of kleine groepjes kennis kunnen maken. Wat mij betreft is een kennismaking vanwege mijn faciliterende stijl niet perse nodig. Ik volg de soms uitdrukkelijke wens van betrokkenen. Belangrijk dat of iedereen of niemand individueel kennismaakt voor een gelijke start.
2.) Mate waarin de situatie geëscaleerd is. Indien er sprake is van een geëscaleerd conflict of conflicten kan het voor betrokkenen rust en vertrouwen geven om kennis te maken met mij. Een kennismaking kan mij vooraf informatie geven over de richting en aard van de oefeningen en interventies die helpend zijn.
Start teambegeleiding
Teambegeleiding kent meestal een algemene start. De volgende vragen kunnen aan de orde komen:
- Zijn jullie een Team of een Groep?
- Waar heb je last van?
- Wat gaat goed?
- Wat willen jullie beginnen te doen?
- Wat zegt het over jezelf?
- Wat is jou eerste kleine stap die je morgen al kan doen?
- Wat zijn ieders persoonlijke kwaliteiten en worden die optimaal benut?
Goede samenwerking is het kapitaal van een organisatie. Professionele samenwerking en daarbij teamgeest is essentieel. Je hebt immers samen een klus te klaren. Je daarvoor inspannen hoort er gewoonweg bij. Dat dat soms erg lastig en ingewikkeld kan zijn is logisch. Teambegeleiding is daarvoor effectief hulpmiddel. Vaak is het nuttig om weer eens stil te staan bij wie je collega is. Hoe ziet hij of zij de situatie of werkzaamheden. Iedereen is verschillend. Iedereen heeft daarom ook een andere inkleuring van de omstandigheden en verbindt daar weer eigen conclusies aan. Dat je elkaar soms wel goed begrijpt is eerder wonderlijk dan normaal. Of zoals Kees van Kooten zegt: ‘goede communicatie is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten.’
Heeft u vragen over teambegeleiding of heeft u behoefte aan teambegeleiding dan kom ik graag met u in contact.