Drie tips voor samenwerken in crisistijd.
In de meeste organisaties wordt het thuiswerken inmiddels wat gewoner. Toch zijn er ook nog veel organisaties die nog wel vol in de crisisstand / overleef stand staan. Zo is het onder andere bij de basisscholen pionieren hoe met de nieuwe maatregelen om te gaan. 3 tips aangaande samenwerking:
Spanningen in de samenwerking zijn enorme energie vreters. Behoud van een open werkklimaat bespaart een ieder – broodnodige – energie. In hectische tijden probeert een ieder het hoofd boven water te houden. Teamgevoel raakt sneller in het gedrang.
Daarvoor de volgende drie open deuren onder de aandacht. Omdat ze gemakkelijk als eerste worden weggelaten bij te weinig tijd/andere prioriteiten.
Maak ruimte voor het delen van successen en zorgen
Complimenten zijn de smeerolie van goede samenwerking. Wat goed gaat mag benoemd worden. Zorg dat zorgen op een laagdrempelige wijze geuit kunnen worden. Neem de zorg van iemand aan zonder dat diegene het gevoel krijgt zich te moeten verdedigen. Bekijk met elkaar wat een mogelijke (kleine) verlichting van de situatie zou kunnen zijn.
Respecteer ieders eigene
Bedenk dat je eigen sterkte ook meteen een bron van je irritatie kan zijn aangaande anderen. Zo kan iemand die heel snel kan werken zich gemakkelijk gaan irriteren aan iemand die langzamer is. Bedenk dat die collega wellicht minder snel is, maar bijvoorbeeld wel heel goed kan plannen of zorgvuldig is.
Zorg voor heldere werkafspraken
Duidelijkheid voorkomt veel gedoe. Crisistijd is niet het moment om issues uit het verleden op te rakelen. Indien dat toch nodig blijkt, bekijk dan met elkaar of je de kwestie kunt parkeren tot een later moment en of je met strakke werkafspraken de crisistijd kunt overbruggen. Lukt dat niet, organiseer dan een begeleid gesprek. Dat kan zeker ook online!
Success!
Heeft u behoefte aan mediation tussen u en uw werkgever dan kom ik graag met u in contact.